Donedávna jsem používal negativní vývojku fomadon LQN, ale vyzkoušel jsem i Ilfosol S, Microphen, a jiné drahé značkové sloučeniny. Žádnou vývojku jsem si nevyráběl sám, vše masňácky kupuji hotové.  LQN jsem ředil tak, aby byl pokud možno nejkoncentrovanější a možná právě proto je na mých filmech z lqéenka tak patrné zrno. Pod tíhou fóra z fotoprůvodce teď přecházím na R09 od Fomy, od kterého očekávám menší zrno, možná i méně kontrastní fotografie. Na zmíněném fóru jsem se dozvěděl, že pro mé požadavky je lepší vývojku pořádně ředit a že při základní koncentraci 1:40 jemnozrná není. Zkusil jsem koncentraci 1:100 a jsem celkem spokojen, ale stejně se s tím nespokojím docela a v blízké době zkusím věci jako Tetenal atd.

Už kodak..... doplnit.

Vyvolávací proces přerušuji Foma Citrem, což je zředěná kyselina citrónová. Ustaluji rychloustalovačem Fomafix. Pak nechávám vývojnici pod tekoucím vodovodem, jelikož odmítám dát přes šest stovek za Jobo kaskádu. Čtvrtou a poslední chemií ve vyvolávání mých filmů je fomácké smáčedlo Fotonal, většinou koncentrovanější, jelikož nikdy neodhadnu kolik toho tam nalejt. Prý ale stejnou funkci vykoná Jar na nádobí. Bohužel negativní zkušenosti mám se stíracími kleštěmi, protože jsem si jejich používáním několik filmů mírně poškrábal. Proto jsem přešel na stírání vody z filmu rukou mezi prsty, což se mi osvědčilo. Film se nepoškrábe.

Používám Fomácké speedové papíry, většinou lesklé, málokdy velvety, ještě méně mat. Kontaktní kopie dělám na měkčí 24*30 cm, jinak většinu fotek normál gradaci 18*24 cm. Ty fotografie, které se mi zdají být hodně povedené, zvětšuji na 24*30, případně 30*40 cm. Větší formát jsem zatím nikdy neudělal, ale chystám se na to. S multigradem ještě nemám žádné zkušenosti a asi hned tak mít nebudu.

Papíry vyvolávám ve Fomatolu LQN, přerušuji Citrem a ustaluji Fomafixem. Clonová čísla na objektivu zvětšováku se snažím volit aby doby osvitu vycházely tak na 30 až 60 vteřin, když pospíchám, tak to odflakuji a volím i časy kratší. Hned po ustálení dávám papíry do kýblu s vodou a pak do vany, kde fotečky pořádně vykoupu. Po první negativní zkušenosti s tím, co udělá nedostatečně umytá chemikálie z fotky, se snažím oplachování neodflakovat, ale moc mě to neba.

U chemikálií se snažím dodržovat časy doporučené výrobcem, hlavně u filmů. U papírů se nebojím experimentovat, taky proto, že se tím nic nezkazí. Teplota 95% mých roztoků je pokojová, tedy cca 20 - 24 °C. Přestože horní mez by si občas zasloužila úpravy vyvylávacích dob, málodky to dělám.

Všechny tyto chemikálie a papíry se dají koupit ve Vodičkově ulici u Škody, fomácké je možno i online objednat na stránce Fomy.